DIGITAALISUUS TULEVAISUUDEN KOULUTUKSESSA
Niemi, Vahtivuori-Hänninen, Aarnio &
Kynäslahti kirjoittavat liikenne- ja viestintäministeriön Arjen
tietoyhteiskunnan neuvottelukunnan asettaneen työryhmän suunnittelemaan, miten
saadaan tieto- ja viestintätekniikka osaksi koulujen arkipäivää
(Niemi & Multisilta 2014, 70-71). Tutkimuksissa yleensä toiset ovat sitä
mieltä, että menetelmät heikentävät oppimista merkittävästi ja toiset näkevät
sen hyödyntämisessä paljon mahdollisuuksia. Taustalla vaikuttaa myös se, että
meillä on paljon ihmisiä, jotka eivät ole koskaan käyttäneet teknologiaa ja
eivät halua käyttämistä välttämättä opetellakaan. Tähän kytkeytyy myös
lastensuojelullinen asia eli halutaan lasten muun muassa liikkuvan ja
ulkoilevan enemmän liiallisen aivoja turruttavan pelaamisen sijaan. Teknologian
riskejä ja uhkia kannattaa pyrkiä tunnistamaan sekä kehittämään ehdottoman
kieltämisen sijaan. (Vuorio 25.1.2019.)
Lavonen, Korhonen,
Kukkonen & Sormunen kertovat, että innovatiivisessa koulussa tavoitellaan
kuitenkin osaamista, jota tarvitaan työelämässä ja vapaa-ajalla. Digitaalisen
oppimisen välineitä ovat muun muassa tabletit, puhelimet, interaktiiviset
älytaulut ja tietokoneet. Ohjelmistoina käytössä voivat olla tekstinkäsittely-,
kuvankäsittely- ja taulukkolaskentaohjelmia, pelejä tai ohjelmointityökaluja.
Palveluja verkossa ovat puolestaan blogit, wikit sekä verkkopohjaiset ja
virtuaaliset oppimisympäristöt. Koulun
työvälineitä tulee käyttää monipuolisesti opiskelun ja vuorovaikutuksen
tukena. (Niemi & Multisilta 2014,
88, 95.) Oppiminen on
yksilöllinen kehitys, jossa opettajan tehtävä on auttaa oppijoita hankkimaan
kykyä kyseenalaistaa, analysoida ja soveltaa tietoa. Opettajan tulee myös
löytää itselleen ja kurssille sopiva toteuttamistapa face to face-opetuksen ja
kokonaan online-opetuksen väliltä. (Bates
2015)
Harjun mukaan OECD on määritellyt
tulevaisuudessa tarvittavan kognitiivisia taitoja eli vuorovaikutus- ja
kommunikaatiotaitoja, informaation prosessointitaitoja,
ongelmanratkaisutaitoja, oppimistaitoja ja matematiikkaa. Lisäksi tarvitaan
interpersoonallisia taitoja eli yksilöiden väliseen vuorovaikutukseen liittyviä
taitoja ja intrapersoonallisia taitoja eli Itsesäätelyä, hallinnan taitoja ja
luovuutta sekä yrittäjyystaitoja. Myös teknologiset taidot eli tieto- ja
viestintätekniikan käyttötaidot nostetaan esiin. Tulevaisuuden koulutuksen
tulee edistää näitä taitoja. Koulujen työskentelytapoihin vaikuttavat
koulutuksen kansallinen, kunnallinen ja koulukohtainen hallinto, koulun
toimintakulttuuri, yksittäinen opettaja sekä oppilaat. Opettajan opetuskäytänteet ja käsitys oppimisesta,
oppilaan toiminta ja asema opetusprosessissa sekä oppimisympäristön määritelmä,
vaikuttavat siihen, miten tulevaisuudessa tarvittavien taitojen harjoittelua
voidaan tukea ja edistää opetuksessa. (Niemi & Multisilta 2014, 37-38,
43-45.)
Hyvässä verkko-opetuksessa tulee
ensisijaisesti varmistaa, että opettajat osaavat käyttää
verkossa sekä opetusmenetelmiä että
tekniikkaa opetuksessaan hyödyksi ja että heillä riittävä tekninen tuki
saatavillaan. Myös opettajan ja opiskelijan ohjaussuhde tulee luoda
opetusprosessissa ja käyttää tarkoituksenmukaisia työskentelytapoja sekä
jatkuvaan parantamiseen johtavaa järjestelmällistä arviointia.
Verkko-opetusryhmät eivät myös saa olla liian suuria. Jos ryhmät kuitenkin
muodostuvat suuriksi, on hedelmällistä hoitaa
kurssi tiimivetoisesti niin, että sitä suunnittelee ja toteuttaa useampi
ihminen yhdessä. Lisäksi opiskelijan on tiedettävä, että opettaja seuraa
opiskelijoiden online-toimintaa ja osallistuu aktiivisesti kurssin sisältöön.
Opettajan läsnäolon puuttuminen verkkokursseissa on suurin syy opiskelijoiden
kurssien keskeyttämisiin. (Bates 2015.)
Teknologiatietämys on todellisuudessa heikkoa
useimmilla opettajilla (Vuorio 25.1.2019). Harjun mukaan siirtyminen
sekoitettuun, hybridi- ja verkko-oppimiseen, edellyttääkin korkeampaa
koulutustasoa myös opettajille. Koulun
johto voisi tukea kannustavaan toimintakulttuuriin, aika- ja
materiaaliresursseihin sekä ammattitaitoa kehittäviin koulutuksiin. Yksi
tärkeimmistä asioista tulevaisuuden taitoja edistävän opetuksen järjestämisessä
on myös opettajien välinen yhteistoiminta. Tämä edistää ajatusten ja
ideoiden jakamista sekä kehittelyä yhdessä. Yhteistoiminta voi parhaimmillaan
edistää uusien opetuskäytänteiden kokeilemista ja käyttöönottoa opetusryhmissä.
Opetusmalleista ja käytänteistä keskusteleminen voi puolestaan avata uusia
näkökulmia opetuksen toteuttamiseen. (Niemi & Multisilta 2014, 45-46.)
Lisäksi erilaisia digihankkeita toiminnan tueksi
on monenlaisia (Vuorio 25.1.2019). Esimerkiksi Kiili, Tuomi, Perttula
& Kiili kertovat Opetushallituksen Liikkuvakoulu- hankeen
tavoittelevan aktiivisempia ja viihtyisämpiä koulupäiviä, jolloin oppilaat
osallistuvat, oppivat ja saavat lisää liikettä ja vähemmän istumista.
Tutkimusten perusteella pilvipalveluihin perustuvat liikunnalliset
oppimispeliratkaisut, joita oppilaat voivat käyttää omilla mobiililaitteillaan,
sopivat hyvin koulun toimintaan. (Niemi & Multisilta 2014, 238-240.) Pokemon
go liikuttaa myös lapsia ja samalla pelaajat ottavat toisiinsa sosiaalista
kontaktia. Tämän liikkumisen ja
sosiaalisuuden voisi integroida vielä alakoulussa tehtävään kasvikansioon
siten, että kasveista otetaan kuva nimi-, päivä- ja paikkatietoineen. (Vuorio
25.1.2019.) Kiilin ja kumppanien mukaan Finnable 2020- hankkeen
tutkimuksessa liikuntapelit ovat hyödyllisiä, mutta niissä on omat haasteena.
Pelien vaatima liikunnan intensiivisyys vaikeuttaa kognitiivisia prosesseja,
kuten havainnointia ja havaitun tiedon prosessointia työmuistissa. Siksi
intensiivistä liikuntaa vaativien pelien käyttö sopii jo opitun asian
kertaamiseen. Toisaalta pelit voivat toimia keskustelun avauksina ja
kiihdyttäjinä, koska lapsille pelien pelaaminen on tuttua vapaa-ajalla. Myös
työmuistiharjoittelupeleillä saatiin keskittymiskykyä hieman paranemaan ja
pelaamisella oli myönteinen vaikutus visuaaliseen työmuistikapasiteettiin. (Niemi
& Multisilta 2014, 242-247.) Inno-Oppiva-hankkeessa etsitään puolestaan konkreettista
mallia ja keinoja yritysten ja koulujen yhteistyöhön (Inno-Oppiva 2016).
Peda.net- kouluverkko on
kaikille avoin verkkojulkaisualusta. Se tarjoaa verkkotyövälineitä sekä
koulutus-, tuki-, kehittämis- ja tutkimuspalveluita. Sivusto on luotu
kasvatustieteilijöille ja sinne voi kuka tahansa luoda itselleen tunnukset.
Palvelun henkilökohtainen käyttö on ilmaista, mutta organisaatioille palvelu on
maksullista. Sinne voi tallentaa muun muassa kaikki opiskeluaikaiset
materiaalit, jotka haluaa pitää tallessa opintojen jälkeen. Alustalle voi
tehdä, esimerkiksi oman portfolion tai
vaikka materiaalipankin. (Svärd 25.1.2019.) Tekoälyä voitaisiin
hyödyntää kielten opiskelussa saamalla vieraan kielen vuorovaikutustilanteita
puhuvien kasvojen kanssa. Elias-robottia on myös käytetty Suomessa
kielten apuopettajana. Tekoälyä voisi lisäksi ottaa Wilma- ja Helmi-
järjestelmiin avuksi suunniteltaessa oppilaan tuen tarpeita ja tukiprofiilia. Dronet
voisivat olla innovatiivisen luonnontieteen opetuksen apuna. (Vuorio
25.1.2019.) Villeissä mielikuvituksissa tulevaisuuden opiskelu voisi tapahtua
henkilökohtaisen oppimiskuplan (LearningBubble) avulla. Kupla olisi
hologrammi, joka eristää ääntä antaen tarvittavan työrauhan. Päivän aluksi
kupla antaisi neuvoja, miten pitää opiskella, kannattaako osallistua luennolle
tai opiskella itsenäisesti. Se myös optimoisi oppimista ja tarkkailisi kehon
toimintoja oppimisen kannalta kehottaen pitämään taukoja, syömään, ulkoilemaan
ja sosiaaliseen vuorovaikutukseen. Se myös kontrolloisi henkilökohtaista
älylaitteiden käyttöaikaa. Kuplalta saisi välitöntä palautetta, esimerkiksi
esseen kirjoittamisesta kirjoituksen aikana. Ideoista toteutukseen!
Lähteet
Bates, T. 2015. Teaching in a Digital Age,
chapters 11 & 12. https://opentextbc.ca/teachinginadigitalage/). Luettu 27.1.2019.
Inno-Oppiva 2016.
Innovaatioalusta opetusteknologian tuotekehityksen tueksi pirkanmaalaisille
yrityksille. Tampereen yliopiston TRIM-tutkimuskeskus. https://innooppiva.wordpress.com/. Luettu 27.1.2019.
Niemi, H. &
Multisilta, J. (toim.) 2014. Rajaton luokkahuone. Jyväskylä, PS-Kustannus.
Svärd, Päivi
2019. Hyödylliset verkkopalvelut- info. Tampereen yliopisto, Kasvatustieteiden
ja kulttuurin tiedekunta 25.1.2019.
Vuorio, Jaakko
2019. Digitaalisuus ja tulevaisuuden koulu(tus)- luento. Tampereen yliopisto,
TRIM-tutkimuskeskus 25.1.2019.
--
MITÄ
VANHAA SÄILYTTÄISIT JA MITÄ UUTTA HALUAISIT KEHITETTÄVÄKSI TULEVAISUUDEN
OPPIMISEN TUKEMISEEN?
Anna: Tulevaisuusajattelu
avaa meille niin fyysisen kuin pedagogisen ja didaktisenkin
oppimisympäristösuunnittelun myötä huikeita ulottuvuuksia oppimiselle. Pidän
hyvänä sitä, että opettaminen on entistä enemmän kokonaisuuksien ymmärtämiseen
tähtäävää, eikä pelkästään mekaanista ulkoa opettelemista koetta varten. Sitä voi
runsaasti kehittää edelleen ja vakiinnuttaa hyviä toimintatapoja
opetukseen. On kuitenkin olemassa
edelleen asioita, jotka on syytä opetella ulkoa esim. kertotaulu. Myös
ymmärtävän lukemisen ja kirjoittamisen tekniikoita tulee systemaattisesti
opettaa, samoin kriittistä tiedonhakua. Perusopetuksessa on myös edelleen
säilytettävä tietty opettajajohtoisuus. Pieniltä lapsilta ei edes voi vaatia
sellaista itseohjautuvuutta, jota jo nyt vaaditaan. Osa oppilaista ei pysty
kantamaan pienenä sellaista vastuuta omasta oppimisestaan, mitä heidän
oletetaan jo omaavan ilman annettuja malleja. Osa oppilaista ei myöskään osaa
käyttää verkkomateriaalia ja digilaitteita tarkoituksenmukaisesti opiskeluunsa
ilman strukturoitua ohjausta. Perinteisellä kirjallakin on edelleen
tarvitsijansa. Tämä unohtuu välillä jo nyt perusopetuksessa. Erityisoppilaiden
kyky työskennellä tulevaisuuden oppimisympäristöissä tulee varmistaa. Vaikka
tulevaisuus luo mahdollisuuksia verkkovälitteiseen opiskeluun aivan uudella
tavalla, voit vaikkapa opiskella vaikka toisella puolella maailmaa sijaitsevan
yliopiston kursseja, ei ihmisen kasvokkain-kohtaamista ja henkilökohtaista
ohjausta sovi unohtaa. Ihminen tarvitsee ihmistä myös opiskellessaan.
Sosiaalinen ja emotionaalinen oppimisympäristö ovat olennainen osa
oppimisprosessia.
Elina: Tulevaisuuden kouluun tunnutaan välillä kiirehtivän
vauhdilla ja liiallisten utopioiden saattelemana ja sokaisemana niin, että
aikaisemmin pohdittu ”väline edellä”-dilemma toteutuu. Tärkeää
tulevaisuusorientoituneessa kasvatusajattelussa on miettiä, miten opiskelu
helpottuisi ja tehostuisi, mutta tekniikka, ympäristö, väline ja uusi pedagogiikka
hallittaisiin tarpeeksi hyvin. On mielestäni ensiarvoisen tärkeää, ettei
perusasioita unohdeta: olen esimerkiksi myös sitä mieltä, että opettajan rooli
on tärkeä säilyttää. Korviini osui keskustelu, jossa tuttavani lapsi oli
koulussa turhautunut, miten heille oli vain isketty tabletit sovelluksineen
käteen ja jätetty yksin. Hän olisi kaivannut opettajan motivointia, alustusta
ja johtamista tilanteeseen: mikä tässä on tärkeää, ja niin edelleen. Mitä
tulevaisuuden koulu tuokaan vielä tullessaan, on tämä tärkeä peruspilari:
kohtaaminen, kommunikaatio ja konkreettinen ohjaaminen sekä avun saaminen
fyysiseltä ihmiseltä, joka aiheen tai tekniikan osaa. Kaikkea ei ryhmäläisteni
tavoin voi mielestäni korvata sovelluksella tai digitaalisella elementillä., ja
tästä asiasta keskustellaan aivan liian vähän tieteellisissä piireissä.
Laura:
Vanhaan on helppoa jämähtää, joten on tärkeää, että opetusta ja oppimista
suunniteltaessa oltaisiin avoimia uusille ideoille. Lisäksi on tärkeää muistaa,
ettei täydellistä opetus- tai oppimismenetelmää olekaan, vaan kaikissa on
jonkinlaisia puutteita, mutta myös omat vahvuutensa. Vanhasta säilyttäisin sen,
että on olemassa opettaja, joka lopulta ohjaa opetustilannetta, tuntee aiheen
ja pystyy opastamaan oppilaita aihepiirin parissa. Uutena mukaan voitaisiin kehittää
ehdottomasti teknologiaa, ja sen kehitys onkin jo työn alla. Lisäksi uutena
mukaan voitaisiin tuoda jotain täysin uudenlaista, esimerkiksi jotain
interaktiivista, joka uutuutensa takia nostaisi opiskelijoiden motivaatiota
ainakin hetkellisesti. Luennolta mieleen jäi ohjelmat, joiden avulla voisi
opetella esimerkiksi kieliä mukaillen elävän ihmisen kanssa puhumista.
Mari: Vuorion
luento herätti ajattelemaan, miten parhaiten voitaisiin hyödyntää teknologiaa
opetuksen apuna. Meillä on paljon erilaisia laitteita ja oppimisympäristöjä
käytössä mutta suurin haaste on, miten pedagogiikka saadaan mukaan teknologian
hyödyntämisessä. Jotenkin tuntuu, että pedagogiikka on vähän jäänyt teknologian
jalkoihin, kun on haluttu laitteet opiskeluun mukaan nopeasti. Murrosvaiheessa
tulee selkeästi esiin erot opettajien ja koulujen välillä, ja tämä luo
epätasa-arvoa oppilaiden ja koulujen välille. Teknologian hyödyntäminen on
tulevaisuutta ja lasten ja nuorten pitää osata käyttää sitä sujuvasti opiskelun
tukena. Toisaalta ajattelen, ettei esimerkiksi luontokokemusta voi koskaan
kokea virtuaalisesti samoin kuin luonnossa olemalla. Pelillisyys jäi
mietityttämään myös paljon, tutkimuksissa puhutaan paljon ruutuajasta ja sen
määrästä. Jos koulupäivinä käytetään älylaitteita päivällä ja illalla, miten ne
vaikuttavat lapsiin, levottomuutena, keskittymiskyvyn puuttumisena vai oikeasti
kehittävänä? Tätähän ei voi vielä tietää, koska olemme vasta murroksessa,
tulokset näkyvät vasta vuosien kuluttua. Teknologia on kuitenkin tullut jäädäkseen
ja pedagogiikka kehittyy koko ajan vastaamaan tähän yhteistyöhön, joten eiköhän
siihenkin oikeanlainen kombinaatio löydy.
Satu: Toivon,
että teknologia ei tulevaisuudessa täysin hallitse koulutuksien järjestämistä
ja syrjäytä kouluja rakennuksina sekä niissä kasvokkain tapahtuvia kohtaamisia.
Ehkä eri sukupolvien kuilut ovatkin hyvästä - jos osaisimme innovoida uutta
sopivasti vanhaa kunnioittaen. Informaation saatavuuden näkökulmasta katsottuna
teknologia on vertaansa vailla. On erittäin kätevää lukea kirjallisuutta ja
kuunnella musiikkia sen avulla. Ei tarvitse lähteä erikseen mihinkään ja
mahdollisesti odottaa jonossa saadakseen juuri nyt tarvittavan teoksen. Myös
yhteydenpito ja yhteistyö pitkien etäisyyksien päässä toisistaan olevien kesken
on näppärää ja mahdollistaa moneen. Ja se on myös taloudellinen ekoteko – aikaa
ja rahaa ei kulu matkustamiseen sekä matkustamisen vähentäminen pienentää
hiilijalanjälkeä. Opetusteknologian kehitys voisi nyt lähes pysähtyä ja
asiantuntijat saisivat tilan verkkopedagogiikan tutkimiseen ja kehittämiseen
sekä kouluttamiseen systemaattisesti. Meillä on paljon erilaisia teknologian
työvälineitä virtuaalisissa ympäristöissä, mutta valta osa ei osaa niitä
käyttää joko lainkaan tai tarkoituksenmukaisesti. Korjataan tämä ennen uusia
innovaatioita.
Kommentit
Lähetä kommentti